About Me

Foto saya
Universiti Malaysia Sabah, Sabah, Malaysia
Thanks For Visiting This Blog


Get your own Digital Clock

Blog Details

Blog ini dikendalikan oleh :

Asiah Binti Nordin
Malik Rizuan Bin Jaafar
Mohd Mazlan Bin Maulana

Bagaimana Hendak Menghapuskan Virus???

Virus komputer wujud dalam pelbagai bentuk dan boleh mengakibatkan pelbagai kerosakan terhadap sistem anda. Mujurlah, kebanyakan virus boleh diuruskan dengan mudah dan kaedah berkesan untuk menghapuskannya dicipta sebaik sahaja virus-virus dapat dikesan. Jika anda fikir komputer anda telah dijangkiti, ambil langkah yang perlu untuk membersihkan sistem anda dan mengelakkannya daripada menjangkiti komputer lain.



Langkah-langkah yang perlu dilakukan :

Jika sistem anda dijangkiti virus, lawatilah laman web pengeluar perisian pengimbas-virus dan pasang mana-mana pengesan virus baru ada. Jalankan perisian berkenaan. Perisian ini mungkin tidak dapat menghapuskan virus, tetapi sekurang-kurangnya dapat mengenalpasti virus. 
Cari maklumat di internet berkenaan virus yang telah anda kenalpasti tadi dengan menaip nama virus atau file yang berkaitan pada ruangan di enjin pencari, diikuti dengan perkataan"virus". Contohnya, "Melissa virus", "BubbleBoy virus" dan sebagainya. Cubalah cari penyelesaian secara manual untuk menghapuskan virus ini. 

Seperti yang kita tahu, virus adalah satu perisian sama seperti Notepad, Word dsb. Jadi, kesannya juga adalah sama, jadi kita boleh membaiki Sistem kita yang terjejas secara manual 
Pindah turun dan pasang mana-mana perisian pembetulan sementara (patches) atau program-program yang boleh membantu anda menghapuskan virus tersebut. Atau ikut mana-mana arahan yang anda temui bagi memadam virus secara manual. 
Jalankan pengimbas virus lain untuk memastikan virus berkenaan telah diuruskan sebagaimana sepatutnya. 

Tiada ulasan: