About Me

Foto saya
Universiti Malaysia Sabah, Sabah, Malaysia
Thanks For Visiting This Blog


Get your own Digital Clock

Blog Details

Blog ini dikendalikan oleh :

Asiah Binti Nordin
Malik Rizuan Bin Jaafar
Mohd Mazlan Bin Maulana

Lima Perisian Merbahaya

Di dalam internet ada banyak perisian-perisian yang ditawarkan secara percuma. Namun perlu dingat, ada beberapa jenis lesen perisian percuma. Ada yang FREEWARE yang bermaksud perisian ini adalah percuma, ada yang ADWARE atau SPYWARE yang bermaksud perisian ini percuma tetapi anda perlu instal perisian lain selain perisian yang anda inginkan. Di sini merupakan perisian-perisian yang TIDAK PATUT anda semua muat terima dan instal ke dalam komputer anda. 

1. Gator

Gator adalah perisian yang amat menyakitkan hati. Pereka Gator berupaya menginstall perisian mereka ini ke dalam komputer anda TANPA PENGETAHUAN ANDA. Dan mereka juga kadang-kadang mengelirukan pengguna dengan iklan-iklan yang menarik. Jika anda terinstal Gator, maka komputer anda menjadi seperti tapak IKLAN. Setiap hari anda akan dihujani dengan "pop-up" yang dihantar oleh Gator ini. Jadi, jauhkan komputer anda daripada laman web Gator.

2. Bonzi Buddy

Monyet comel yang berwarna ungu ini sebenarnya amat jahat! Jangan terpengaruh dengan kecomelan monyet ni. Bonzi Buddy sebenarnya mengumpul maklumat tentang tabiat anda di dalam internet, kemana anda meluncur, laman apa, bila dan maklumat ini akan digunakan untuk iklan yang dihantar kepada anda. Perisian ini juga akan menyebabkan komputer anda menjadi lembab! Jadi, jauhkan dari capaian komputer anda!


3. GoHip

GoHip dikatakan adalah penambah nilai kepada browser anda, tetapi sebenarnya, tiada guna instal benda ni. Browser anda menjadi lebih lembab dengan adanya benda ni. Malah, jika anda terinstal, nak buang balik amat payah. Tapi, jika anda terinstal juga, tekan pautan ini untuk buang GoHip ni. http://www.gohip.com/remove_browser_enhancement.html


4. Hotbar

Kononnya dengan adanya Hotbar ni browser IE menjadi lebih cool. Hotbar sebenarnya hanyalah sekadar skin browser IE sahaja. Selain mencantikan IE anda, tugas Hotbar adalah mengutip tabiat anda di dalam talian, merekod setiap sawang yang anda lawati. Menjadi capaian internet anda semakin perlahan dan lembab! Jadi nasihat saya - jangan instal! Jika anda terinstal, jangan guna Add/Remove kerana ini akan menyebabkan masalah lain timbul. Tekan sini! untuk buang Hotbar. http://hotbar.com/downloads/HBfullUnInst.exe


5. Xupiter Toolbar

Satu lagi perisian yang menyakitkan hati. acoms bukak CC..nilah antara perisian yang paling menyesakkan perasaan. Dia masuk dengan senang, pelanggan-pelanggan yang tidak arif pasal komputer, terus saja tekan YES dan benda ni akan instal dirinya sendiri! Lepas sahaja program ini masuk, komputer akan lembab. Kemudian banyaklah iklan yang bakal terpapar. Jadi, block terus alamat Xupiter ni!


Tiada ulasan: