About Me

Foto saya
Universiti Malaysia Sabah, Sabah, Malaysia
Thanks For Visiting This Blog


Get your own Digital Clock

Blog Details

Blog ini dikendalikan oleh :

Asiah Binti Nordin
Malik Rizuan Bin Jaafar
Mohd Mazlan Bin Maulana

Cara Menghindari Ancaman Virus

Sebagai pengguna komputer, ada beberapa langkah yang dapat kita lakukan untuk menghindari sistem kita dari ancaman virus ataupun akibat-akibat buruk yang ditimbulkannya:

1.Pasang Anti Virus pada sistem anda
Sebagai perlindungan di garis depan, penggunaan anti virus adalah wajib. Ada banyak anti virus yang berada di pasaran pada masa ini. Antaranya adalah McAfree VirusScan (www.mcafee.com) dan Norton Anti Virus (www.symantec.com). 


2.Update database program anti virus secara teratur
Ratusan virus baru muncul setiap bulan. Usahakan untuk selalu meng-update database dari program anti virus yang anda gunakan. Database terbaru dapat dilihat pada website perusahaan pembuat program anti virus yang anda gunakan.

3.Berhati-hati sebelum menjalankan file baru
Lakukan scanning terlebih dahulu dengan anti virus sebelum menjalankan sebuah file yang didownload di internet atau menyalin data dari orang lain. Apabila anda biasa menggunakan e-mail, berhati-hatilah setiap kali menerima attachment dalam bentuk file executable. Waspada terhadap file-file yang berjenis: *.COM, *.EXE, *.VBS, *.SCR, *.VB. Jangan membukanya sebelumsebelum melakukan scanning dengan software anti virus.

4.Curigai apabila terjadi keanehan pada sistem anda
Menurunnya prestasi sistem secara drastik, khususnya semasa melakukan operasi pembacaan/penulisan file di disk, serta munculnya masalah pada software semasa dijalankan, ia boleh menjadi tanda-tanda bahawa sistem anda mungkin dijangkiti virus. 


5.Backup data anda secara teratur
Tips ini mungkin tidak secara langsung menyelamatkan data anda dari ancaman virus, namun demikian akan sangat berguna apabila virus betul-betul menyerang dan merosakkan data di komputer yang anda gunakan. Setidak-tidaknya dalam situasi tersebut, anda tidak akan kehilangan seluruh data yang telah anda backup sebelumnya.






Tiada ulasan: